Wydatki na spotkania, w tym na osoby towarzyszące, (rodziny) kontrahentów i przedstawicieli kontrahentów

21 czerwiec 2017

Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z dnia 28 marca 2017 r. (II FSK 536/15) orzekł, że wydatki ponoszone przez spółkę na osoby towarzyszące (rodziny) kontrahentów / przedstawicieli kontrahentów uczestniczących w organizowanych przez spółkę spotkaniach nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów.

Naczelny Sąd Administracyjny nie podziela argumentacji spółki. Zasadniczo opiera się ona na twierdzeniu, że jest to działanie zmierzające do dotarcia do jak najszerszego grona odbiorców. Rzecz jednak w tym, że odbiorcami, nawet potencjalnymi produktów i usług spółki nie mogą być rodziny kontrahentów czy przedstawiciele kontrahentów. Specyfika oferowanych produktów i usług jest tego rodzaju, że jej potencjalnymi odbiorcami mogą być tylko określone, odznaczające się specyficznymi właściwościami podmioty. Trudno przyjąć, że realnymi odbiorcami autobusów, maszyn budowalnych, samochodów ciężarowych oraz usług księgowych kadrowych logistycznych i informatycznych przeznaczonych imiennie dla innych podmiotów z grupy kapitałowej spółki mogą być osoby zupełnie postronne względem tej działalności. Zatem wydatek poniesiony na rzecz osób, które klientami spółki być nie mogą, a przynajmniej jest bardzo mało prawdopodobne, aby były, nie może stanowić kosztu uzyskania przychodów albowiem nie przyczyni się do powstania przychodów spółki.
Okoliczność, że spółka w ramach spotkań biznesowych oferuje atrakcje także dla osób towarzyszących (rodzinom) kontrahentów lub ich przedstawicieli można ewentualnie rozważać jako wydatek wizerunkowy, reprezentacyjny. Wówczas jednak, z mocy art. 16 ust. 1 pkt 28 u.p.d.o.p. wydatek taki także nie stanowi kosztu uzyskania przychodów.

Źródło: http://orzeczenia.nsa.gov.pl/doc/9F615A3E13

Dołożyliśmy wszelkich starań, aby informacje w aktualnościach były zgodne ze źródłem ich pochodzenia. Jednocześnie nie bierzemy odpowiedzialności za ich prawidłowość, kompletność ani aktualność.