Skuteczniejsza kontrola skarbowa - wyniki I półrocza 2016 r.

22 sierpień 2016

Pierwszych 6 miesięcy 2016 r. przyniosło wyraźny wzrost skuteczności kontroli skarbowych. Łączna wartość związanych z ustaleniami kontrolerów wpłat do budżetu oraz zatrzymanych wypłat nienależnego zwrotu VAT wyniosła w tym okresie 832 mln zł i była o 71,3 proc. większa niż w I półroczu 2015 r. To przede wszystkim efekt zmiany modelu działania, który obecnie kładzie nacisk na lepszą analizę ryzyka i skoncentrowanie się na tych obszarach, gdzie nadużycia dokonywane są najczęściej i obejmują największe kwoty.

Szczegółowe dane z działań kontroli skarbowej w I półroczu 2016 r.:wydano decyzje na kwotę 9 591, 8 mln zł (wzrost o 36,6 proc. wobec I półr. 2015 r.),złożono korekty deklaracji na kwotę 336,6 mln zł (wzrost o 270,5 proc.),dokonano wpłat na kwotę 566,5 mln zł (wzrost o 35,7 proc.),zatrzymano wypłaty z budżetu nienależnego zwrotu podatku VAT na kwotę 266,1 mln zł (wzrost o 288,3 proc.).
Łączna wartość wpłat do budżetu związanych z ustaleniami kontrolerów oraz zatrzymanych wypłat nienależnego zwrotu podatku VAT wyniosła w tym okresie 832 mln zł i była o 71,3 proc. większa niż w I półroczu 2015 r. Przy czym należy pamiętać, że o ile bezpośrednie wpłaty wpływają wprost na finanse państwa, to najbardziej skutecznym sposobem walki z wypływem pieniędzy z budżetu i jednocześnie najskuteczniejszą metodą zatrzymania dalszego rozwoju nieuczciwego sposobu działania jest zablokowanie nienależnych zwrotów.
Kierunki zmian w kontroli skarbowej
Podsumowanie 6 miesięcy 2016 r. pozwala na wstępną ocenę zainicjowanych wielopłaszczyznowych zmian, zarówno w organizacji pracy kontroli skarbowej, jak i na gruncie przepisów prawa (w tym podatkowego), które wpływają na ich skuteczność. Zmiany w działalności kontroli skarbowej obejmują m.in. większy nacisk na kontrole w obszarze cen transferowych i optymalizacji podatkowej, powołanie specjalistycznych zespołów zadaniowych ds. centrów logistycznych oraz ds. paliwowych, jak również zacieśnienie współpracy z innymi służbami, np. prokuraturą czy Strażą Graniczną.
Plany związane z Krajową Administracją Skarbową
Wprowadzanie dalszych zmian organizacyjnych, które eliminują wady obecnie funkcjonujących struktur administracji podatkowej, kontroli skarbowej oraz Służby Celnej, będzie możliwe dzięki planowanemu utworzeniu z początkiem 2017 r. zintegrowanej struktury - Krajowej Administracji Skarbowej. Projektodawcy zakładają, że powstanie nowoczesna, jednolita, przyjazna dla uczciwych podatników i skuteczna w zwalczaniu przestępstw i nadużyć organizacja przynosząca korzyści budżetowi państwa i społeczeństwu, a jednocześnie dająca satysfakcję zatrudnionym w niej funkcjonariuszom i pracownikom.Zmiany w prawie
I półrocze 2016 r. to także szereg działań legislacyjnych, zakończonych lub trwających, które już mają, lub będą miały wpływ na efektywność kontroli skarbowej. Jako przykład zmian już funkcjonujących wskazać można wprowadzenie Jednolitego Pliku Kontrolnego, czy tzw. pakiet paliwowy, którego rozwiązania wprowadzono na podstawie analizy wniosków, płynących z przeprowadzonych kontroli skarbowych. Należy też podkreślić, że to dopiero początek całego szeregu nowelizacji, które w efekcie końcowym zbudują szczelny system. Ma on zapobiegać nadużyciom w obszarze paliw, co przyczyni się również do podniesienia skuteczności kontroli.
Oprócz zmian już wprowadzonych trwają prace nad nowelizacjami innych przepisów, np. w ustawie o podatku od towarów i usług (m.in. w zakresie rejestrowania i wyrejestrowywania podmiotów), w ustawie o podatku akcyzowym, jak również w kodeksie karnym skarbowym. Będą one eliminowały nadużycia i nieprawidłowości podatkowe oraz pozwolą na jak najlepsze zabezpieczenie interesów Skarbu Państwa.

Źródło: http://www.mf.gov.pl/ministerstwo-finansow, opracowanie SDP TCA Advisers Sp. z o.o.

Dołożyliśmy wszelkich starań, aby informacje w aktualnościach były zgodne ze źródłem ich pochodzenia. Jednocześnie nie bierzemy odpowiedzialności za ich prawidłowość, kompletność ani aktualność.